Hogy láttál neki A Völgy, írta Tárkony illusztrálásának? Milyen folyamatok előzték meg a tényleges képalkotást?

Két hétig röhögtem a sztorikon. Ezután jegyzeteltem, illetve kiírogattam a szereplőkre vonatkozó részleteket, pl. ilyeneket, hogy: „Oregán: Csücsök szerint nagy és gömbölyű a feje. Nem bírja a kínzást, nagyothall!” Majd keresgélni kezdtem a térképen, hol is lakhatnak ezek a jómadarak. Meg, hogy egyáltalán. Végül arra jutottam, hogy egy tipikus és egyben idillikus magyar falusi környezetben ágyazok meg nekik, konkrét térképészeti meghatározás nélkül. Ezt követte a karakterek vizuális megjelenítése. Adott volt egy bölcsész beütésű fiatalember, meg a többi semmirekellő, kedves félnótás cimborája, akik egy hangyafülnyi falucskában élnek, és napi szinten nem csinálnak semmit. És mivel nem csinálnak semmit, az enyhe kappanháj adottság lett némelyiküknél. Aztán jöttek a részletek, hogy akkor most ki milyen ruházatban legyen, milyen tárgyak veszik őket körül, stb. Ezeken az apróságokon elég sokat időztem. Mert ugye nem mindegy, hogy vörös mackófelső vagy lódenkabát.

a_volgy_irta_tarkony_borito
A Völgy, írta Tárkony

Honnan tudod, hogy milyen Tárkony lakása (pl. tányérok, szarvasagancs díszítik a falát, vagy éppen horgolt csipketerítő a televíziót)?

Egyértelmű, hogy egy valamirevaló tévé (tipikusan és jól ábrázolható, régivágású klasszikus) tetején csipketerítő van. Azon meg egy serleg vagy egy csokor művirág. Ezt a 30-as éveiben lévő falusi művészlelket én egy ilyen, régi, gerendás parasztházban láttam, amiben a berendezés eklektikus. Azaz, hogy vannak ott nála régi dolgok, meg új cuccok is. Például az ágy, meg a lóca, amiket még a nagyapja szerzett/szerkesztett/készített, de az ikeás konyhabútorok és a modern kávéfőző is megférnek az otthonában. A trófea és egyéb falidíszek sztereotíp részletek, amik erősítik a milliőt. Tárkony ezek között a tárgyak között érzi jól magát, sőt mindegyikhez ragaszkodik. A lényeg, hogy bele kell élni magad minden apró részletbe, azokba is, amik nincsenek leírva, amiket már te gondolsz mögé, hogy egyáltalán le tudd rajzolni a jelenetet. Ha azt olvasod a szövegben, hogy a főhős bámul ki a szobája ablakán, akkor tudnod kell azt is, hogyan is néz ki az a szoba, aminek az ablakán kibámul. Oda kell költözni pár hónapra hozzájuk, nincs mese, ez a megoldás, és akkor látni fogod, hogy van agancs a szobája falán. Vagy bele kell ugranod az ókútba, az is lehet jó megoldás. Kollár Árpád Tárkony, a költő, nagyon finoman és egyben precízen leír mindent, lehet, hogy nem szó szerint, de mögé hallani a többit. Vagyis, hogy látni.

tarkony_vazlat1

Milyen volt embert ábrázolni?

Nagyon szórakoztató munka az ilyesmi, rengeteg sok hülye ábrázatot lehet rajzolni. Ez a leglényegesebb. Amúgy meg ugyanolyan, mint bármi mást.

Mely tapasztalat vált inkább hasznodra a munka során; a Milyen madár vagy A kis kakas… Papírszínház-illusztrációk?

Minden munka tapasztalat, minden tapasztalat beépül a következő munkádba. Folyamatos tanulás. Valahogy így.

Ki a személyes kedvenced a történetből?

Tárkony. Igazi faluhelyi művészceleb. Rajta kívül Tündért emelném ki, akinek a szemébe sem mernék nézni, Vörös jelleme is megfogott (akit nem látunk a kötetben, csak a kerti budiját, meg a csillogó vasvelláját), Kocsmárost is muszáj mondanom, hisz ő a csapat szellemi vezére, nála futnak össze a szálak. Nem semmi az egész brigád, na.

Volt-e olyan fejezet, amelynek képi megjelenítése némi fejtörést okozott?

A Színnyalókkal nagyon megizzadtam. Túl sok volt már ott az akció, meg a tűzrakás, meg futkosás, az ember csak kapkodja a fejét. De inkább az volt, hogy bizonyos képeket képtelen voltam belátható időn belül befejezni. Ezeken hónapokig ültem, maszatoltam. Legyen-e gázcsap vagy se? Persze, hogy legyen!

tarkony_vazlatok4

Milyen megkötések mellett kellett dolgoznod? Volt-e bármiféle kérés a kiadó vagy a szerző részéről?

A világon semmi. Igazán kiváló hozzáállás ez a kiadó részéről, így az alkotó munka tényleg az lehet, aminek lennie kellene, akármikor is. De ha épp elvesztem, rögtön jött a segítség, Csányi Dóra és Tsík Sándor szerkesztők jóvoltából.

tarkony_vazlatok5

Kiderül a történetből, hogy Tárkony valamikor gyerekkorában nagyon szeretett volna egy kutyát, amit sose kapott meg, viszont a képeken többször is feltűnik egy cica, akiről a történetben nem hallunk. Hogyhogy végül egy fehér cica lett Tárkony háziállata?

De hát az nem Tárkony macskája! Legalábbis enni még nem kapott tőle. Azaz, hogy talán egyszer, mikor a szájából kiesett egy karika kolbász. De az nem volt tervezett etetés. Az csak egy falusi macska, aki jár kel, néha ott van, ahol a dolgok történnek, vagy éppen ott, ahol a világon semmi sem történik. Beszökik a házakba is. Észre sem veszed, de hajnalban ott ül a párnád sarkán, és téged néz.

Milyen technikával, hogyan készültek a képek?

Rajzpadon, számítógépen. Kétféle típusú kép készült, a festői „jellegű”, meg a „vázlat szerű”-jellegű. A nagyképek mind fekete alapra készültek, ettől talán borongósabbak. A firkák meg konkrétan a vázlatstílusom, picit korrektebb előadásban. Ez a két dolog megy benne.

tarkony_vazlat2

Melyik fejezetet szeretted a legjobban illusztrálni?

A Csízeket meg a Cserjét. Nagyon szép történetek, recsegő-ropogó, zsíros atmoszférák. Mindkét szöveg olyan, mint valami fura csendélet. Ez a hangulat az egész szövegen végigsuhan, de nekem ennél a kettőnél tetőzött. Szürreális képek, abszurd és egyben irdatlan humor. Délibáb szerű az egész.

Mikor és hol találkozhatunk legközelebb a képeiddel?

A Móra Kiadó jóvoltából jelent meg Tárkonnyal párhuzamban, Zelk Zoltán mesegyűjteményes kötete, A tölgyfa születésnapja címmel. Kisebb korosztálynak, vidám mini vadmalacokkal, zokogó rókákkal, milyen millió madárral…

Gyovai Katalin