Intézményi megrendelés esetén, kérje személyre szabott ajánlatunkat! (iskolai jutalomkönyv, ajánlott olvasmány)

Hogyan tegyük még izgalmassabbá a meseolvasást? – 5 Papírszínház-mese télre

2016. november 28., hétfő, sanya

A hideg idő beköszöntével talán még fontosabbá válik a közös meseolvasás, együttlét, a Papírszínház-mese pedig műfajánál fogva is különösen alkalmas erre. A nagyméretű, illusztrált lapok színházi élménnyé varázsolják a hagyományos meseolvasást. Az előkészületeket alakíthatjuk a Papírszínház – Módszertani kézikönyv c. kötetünkben szereplő tippeknek megfelelően is, pl. kezdhetjük játékkal, színházi előadásra hívó csengetéssel az előadást (79.o.), kérdezhetünk, játszhatunk, ráhangolódásképpen besötétíthetjük a szobát, lámpát csíptethetünk a keret szélére, ezzel még inkább a mese történéseire helyezve a hangsúlyt, egyúttal koncentrálva a gyerekek figyelmét.

Most mutatunk 5 Papírszínház-mesét, amivel nem csak kényelmesen bekuckózhatunk télen, de tippeket is adunk mellé, amivel még izgalmasabbá, játékosabbá tehetjük a meseolvasást és az együtt töltött időt!

1. Fenyőlegenda

„Hajdanán, a hideg évszak beköszöntével a fák nem hullajtották el lombjukat.
Az egyik ilyen télen történt, hogy egy kis madárnak eltörött a szárnya, ezért nem
tudott elröpülni melegebb tájak felé. Már nagyon vacogott a hidegben.”

Thierry Chapeau meséje egy sebesült kismadárról szól, aki egyedül, a dermesztő téli hidegben próbál menedéket találni, de mindhiába. Mikor a helyzet már reménytelennek tűnik, a fenyőfa végül a kismadár segítségére siet.

fenyolegenda2

Ráhangolódásképpen érdemes lehet költöző (pl. fecske, gólya) és nem költöző madarak (széncinege, veréb) képeit megmutatni a gyerekeknek, majd ezeket csoportosítani az előbb leírt kategóriáknak megfelelően, vagy feltenni a következő kérdéseket; Mikor költöznek és miért? Hogyan kapcsolódnak a madarak a meséhez? Egy térképen meg is mutathatjuk, hogy hova költöznek. (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 117.old.)

2. Piroska és a Nagy Mágus

„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kislány. Mindenki kényeztette, becézte, legeslegjobban a nagymamája. Olyan forrón szerette, mintha örökké lángolna – ezért kötött is neki egy tűzpiros sapkát. A kislány többé sehová sem ment nélküle. Úgy is hívták, Piroska.”

A Piroska és a Nagy Mágus a szokásos módon kezdődik, de másképp folytatódik. Kivel találkozik Piroska és milyen csodák történnek vele? Varázspálca, cilinder, ordas farkas, nagymama, vadász….és ABRAKADABRA! A mesét Takács Mari írta és illusztrálta.

piroska_es_a_nagy_magus

Mesélés közben kérjük meg a gyerekeket, hogy kiabálják velünk együtt a varázsigét, a mesét követően pedig elkészíthetjük a történetben szereplő eszközöket; kartonból cilindert, varázspálcát, hurkapálcákra állatfigurákat ragaszthatunk, amelyeket aztán elővarázsolhatunk. Keressünk és találjunk ki varázsigéket! (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 128-129. old.)

3. A kék ló

„Ám ahogy ránézett, meglepődött…De jó!
Búzavirágszín lett a szirmoktól a ló!
Mint a tenger színe, olyan kék lett tőle,
mint a nyári égbolt, olyan lett a szőre.
Hű, de kék! Hű, de szép!”

A mesét Géraldine Eischner írta Franz Marc, német expresszionista festő azonos című festménye alapján. Márton egy szomorú, szürke napon virágcsokrot szed a mezőn, amit aztán kedvenc lovának ad. A ló a kék csokor megevését követően kékké változik. A kisfiúnak ekkor az az ötlete támad, hogy végiglátogatja a tanya összes állatát, egészen addig, amíg színessé nem varázsolja a világot maga körül.

kek-lo

A mesére való rákészülés lehetőséget nyújt a színekkel való játékra, melyekhez kapcsolódóan feltehetjük a következő kérdéseket; Mi a kedvenc színed? Milyen szín szeretnél lenni? Ha összekeverjük a sárgát és a kéket, milyen szín lesz belőle (más színekkel is) Milyen tulajdonság jut eszedbe a piros, a sárga és a kék színről? (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 97. old.)

4. Bertalan és Barnabás

„Persze elgondolni sokkal könnyebb két teljesen egyforma dakszlit, mint lerajzolni. De akármilyen nehéz is, Bertalant és Barnabást mégiscsak le kell rajzolni, hogy megismerkedjetek velük. Bertalan és Barnabás ugyanis nem tudnák elviselni, ha összetévesztenék őket más dakszliikrekkel vagy más Bertalanokkal és Barnabásokkal.”

Egy napon Borbála néni úgy dönt, meglepi Boldizsár bácsit szülinapja alkalmából, méghozzá két kis dakszlival, Bertalannal és Barnabással. Borbála néni és Boldizsár bácsi igyekeznek a kedvükben járni, de hiába minden, ha legnagyobb bosszúságukra mindig összekeverik őket. Ezen a helyzeten még a megkülönböztetésül nyakukba akasztott kék és piros szalagok sem segítenek. Janikovszky Éva újragondolt, Papírszínház-meséjét Schall Eszter illusztrálta.

bertalan_es_barnabas

Mese előtt, ráhangolódás gyanánt játszhatunk a nevekkel, pl. megkérdezhetjük, hogy mit vesznek észre a szereplők nevében? ( Bertalan, Barnabás, Borbála, Boldizsár. Ugyanazzal a betűvel kezdődik mind a négy.) A fenti minta szerint új neveket adhatunk a szereplőknek, akár tetszőleges betűkkel vagy ábécésorrendben. (A betűs például: Andor, András, Anna, Aladár.) A játékhoz az utónévkönyvet is segítségül hívhatjuk. (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 112. old.)

5. Circus Maximus

Jártál már a Circus Maximus csodákkal teli világában? Ott, ahol cicából páva, egérkéből elefánt lesz? Ahol az artisták érett gyümölcsként csüngenek a semmi fának ágain?
Lackfi János versei Makhult Gabriella illusztráción keresztül a cirkuszok varázslatos világába kalauzolnak minket. A verseket egyenként és szabadon választott sorrendben is előadhatjuk, 2 hosszabb mese közé is beilleszthetjük őket.

„A BŰVÉSZ CICÁJA

„Ilyen ez a bűvész-pálya: Nincs kutyája, csak cicája.
Bácsi fején szép kalapka, Csinos szőrbe bújt a macska.
Csíkos szőrt vagy csíkos sálat, Csillagok közt bárki találhat.
Bűvésznek lenni nagy csuda, De a macska-lét sem kutya.
Kivéve, ha ráfúj a gazda, És kiskutyává változtatja. „

circus_maximus

A mesére a következőképpen tudunk ráhangolódni:

„Dobolva hirdetjük ki, hogy cirkusz érkezett a városba. A belépő egy hangosan elmondott verscím, a gyerekek ezután a jegykezelő tenyerébe csapnak és utána leülnek. Hogy a nézőtéren ülők ne unatkozzanak, figyelniük kell, hogy mit mond a társuk, és meg kell jegyezni legalább két olyan verscímet, amit eddig nem ismertek. „ (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 115. old.)

 

További Papírszínház-meséinkhez tartozó makettek és sablonok a linkre kattintva érhetőek el: http://csimota.hu/hu/papirszinhaz/modszertan/

Vissza

Facebook
Kiemelt bejegyzés
Archívum