petri_agnes
Petri Ágnes

A KTE elnöksége az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja alkalmából „Kalandok a könyvtárban” címmel írt ki pályázatot általános iskolás és középiskolás diákok számára.

Azt kértük, hogy a tanulók érdekes (akár humoros, akár tanulságos) illusztrált történetek keretében mutassanak be valós vagy fiktív kalandokat, amelyek a könyvtárban elő fordulnak vagy akár elő is fordulhatnának. A Papírszínház formai követelményeinek megfelelően kellett megeleveníteni a történetet.

A Japánból származó technikát a Csimota Kiadó népszerűsíti Magyarországon.

Egy fakeretben mozgatható képes papírlapokon elevenedik meg a mese, a mesélő e lapok mozgatásával illusztrálja a történetet, miközben képek hátuljáról olvassa a szöveget. Így igazi színházi élményt varázsol a hallgatóság számára.

Ezen az ötleten felbuzdulva kértük pályázóinktól, hogy írjanak, olyan könyvtári kalandos meséket, melyek jól előadhatóak, készítsenek hozzá színes rajzokat. A képek bármely illusztrációs technikával készülhettek. A lapok számát 16-20 oldal terjedelemben határoztuk meg. Az elbírálás során a tartalmi szempontok, ötletek és a vizuális megjelenítés egyformán számítottak.

A beérkezett pályázatokat a KTE elnöksége és a Csimota Kiadó zsűrizte, aki egyben szponzorálta is versenyt.

Amikor a KTE elnöksége kiírta ezt a pályázatot – én személy szerint – nem gondoltam, hogy ilyen sokan fognak rá jelentkezni, de azt végképp nem, hogy ilyen színvonalas alkotások születnek. Így aztán elmondhatom, hogy: „ nagy az én szívemnek az ő gyönyörűsége”.

Az első helyezett: A Kata és a lógusok

Pályázó: Az ELTE Gyakorló Általános Iskola és Középiskola 6. a osztályos tanulói. Ők írták és illusztrálták ezt a mesét. A pályaművet egy hónapos projektmunkában készítették tanári segítséggel. Részt vett benne az osztályfőnök, az énektanár, a magyartanár, a rajztanár és elsősorban a könyvtárostanár. Szanádi Csilla volt az ötletadó projektmenedzser, aki kezében összefutottak a szerteágazó szálak. Igazi csapatmunka volt.

A darab bemutatásra is került az iskola könyvtárában, a Budai Oktatási Napok rendezvényén, amelyen a szakmai közönség mellett szülők, valamint az iskola igazgatója és tanárai is részt vettek. Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy az előadást láthattam.

A történet zenei aláfestéssel indul, ez rögtön nagyon megragadott, olyan atmoszférát teremtett az előadásnak, hogy úgy éreztem igazi színházban vagyok. A szereplők, a 6.a osztály teljes létszámban megjelent a „színpadon”. Mindenkinek jutott szerep, ki énekelt, ki olvasott. Miközben a nézőnek többszörös vizuális élményben volt része, hiszen a kivetítőn jól láthatta a színes illusztrációkat, amiket a szereplő gyerekek rajzoltak.

A mese kedves, izgalmas kaland, amely a könyvtárban játszódik az éj leple alatt. Szereplői a könyvtár ország lakói: Lex király, Enci királynő, Szóti herceg.

Nagyon színvonalas színházi darabot láthattunk. A gyermekszínészek jól szerepeltek. Az illusztrációk szépek, színesek, látványosak voltak. Az előadásról videó felvétel is készült.

A könyvtári kalandok 16 képben adaptálható, a könyvtárismeretek tanításában jól felhasználható.

A második helyezett: Éjjel a könyvtárban

A pécsi Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola tanulói, akik Nyírő Gizella könyvtárostanár szárnyai alatt készítették el pályázatukat, amelynek címe „Éjjel a könyvtárban”. Ez a történet is éjszaka játszódik, ebből is látható, hogy gyerekek fantáziáját nagyon megmozgatja, mi történhet az éj leple alatt a könyvtárban?

A történetiró Szemes Máté, illusztrátorok: Amrich Dóra és Werner Luca voltak. Itt újszerű, modern technikát használt az alkotó: Márkus Máté. Számítógépes grafikus megoldást alkalmazva 18 képben jelenítették meg a mesét, melynek szereplői állatok. Simon mókus, Rezső egér, Dávid bagoly. No meg Gizi néni, akinek munkáját könnyítette meg könyvtári jelképnek is használatos bagoly.

A harmadik helyezett: Rejtély

A harmadik helyezést a szegedi Rókusi Általános Iskola 4. a osztályos könyvtár angyalai nyerték el. A nyomozó lányok 11-en voltak, krimibe illő módon kutatták a titkos könyv legtitkosabb oldalát, amit valaki rejtélyes módon eltűntetett. De ki lehetett? 19 képen keresztül keresik a bűnöst. Németh Szilvia könyvtárostanár segített az angyaloknak. Elbűvölő gyermekrajzok illusztrálják a kedves, bűnügyi történetet.

Az első három helyezett általános iskola tanulói voltak.

Középiskolai pályázóink közül Könyv Kamillát külön díjjal jutalmazta a zsűri.

A Zalaegerszegről érkezett pályázatot Nébli Eszter, Kovács Fanni, Kádár Anetta 9. l osztályos tanulók követték el Németh Andrea könyvtárostanár vezényletével.

Könyv Kamilla egy átlagos diáklány volt, míg a könyvtár csodája meg nem változtatta az életét. A Kölcsey Ferenc Gimnázium 9. L osztályos tanulójaként minden nap kénytelen volt iskolába járni. Ez az ott tartózkódás nem volt ínyére, nagyon nem szerette, de a végén a – könyvek segítségével – megkedvelte…

A happy enddel végződő kedves, jó humorral megírt kamasztörténet 36 fényképben bravúros, montázs technikával jeleníti meg miként vált mégis elviselhetővé a tini lány számára az iskola.

A középiskolás fiúk képzeletét is elragadta a könyvtári kalandok lehetősége.

Abdul inkognitóban egészen Egyiptomig utazott el, hogy visszaszerezze az ellopott papirusz tekercset, hogy visszaszolgáltassa jogos tulajdonosának, az iskolai könyvtárnak. Művész nevén Abdul a zalaegerszegi Ganz Ábrahám és Munkácsy Mihály Szakközépiskola és Szakiskola tanulója, aki a fotók eredetisége alapján valóban járhatott Egyiptomban.

Salgótarjánból, a Madách Imre Gimnáziumból is érkezett könyvtári történet. 16 alkotó meséli el, hogy nekik – egyenként – mit jelent a könyv, milyen könyvtári emlékeik vannak. Egyik-másik történetet színvonalas képek illusztrálnak.

Volt olyan pályázat, amelyik nem felelt meg a pályázati kiírásnak. Nem papírszínházi előadásra szánták. Mindenkinek köszönjük a beküldött pályázatot. A győzteseknek gratulálunk.

Budapest, 2012. november 7.

Elhangzott a KTE Őszi Szakmai Napján

Petri Ágnes
könyvtárostanár

 

 

 

Pályázatok: http://www.ktep.hu/papirszinhpaly2012_eredmeny
Fényképek: https://picasaweb.google.com/kte1986/KTEOSZN2012November7#