Hol készül a művészet? Művészettörténeti böngésző


7.992 Ft

Révész Emese művészettörténész és Grela Alexandra (Év Illusztrátora: 2021, 2023) festőművész, illusztrátor 25 korszakos jelentőségű alkotó képzelt műtermének ábrázolásával mutatja be a képzőművészetet az altamirai barlangrajzoktól a Banksy-graffitikig. Díj: Szép Magyar Könyv Az Év Illusztrátora 2023, HUBBY Az Év Illusztrátora 2023, HUBBY Diákzsűri Az Év Illusztrátora 2023, Grela Alexandra
Minden korosztálynak
Bővebben…

Készleten

Készleten

A 90 oldalas kötet egyedülálló bevezetést nyújt a gyerekek és a felnőttek számára a művészet történetébe.

Az adott kor stílusát idéző képek az altamirai barlangrajzoktól a Banksy-graffitikig mutatják be a művészet történetének alakulását. A 25 jelenet helyszíne a műterem, ahol a műalkotás folyik.

Az egészen nagy méretű böngésző lenyűgöző grafikái a már egészen kicsiket is arra ösztönzik, hogy belemélyedjenek a képekbe és felfedezzék a rejtett részleteket.

Révész Emese művészettörténész és Grela Alexandra festőművész, illusztrátor 25 korszakos jelentőségű alkotó képzelt műtermének ábrázolásával mutatja be a képzőművészetet az altamirai barlangrajzoktól a Banksy-graffitikig.

Valamennyi jelenet a művészet születésének legtitkosabb helyén, a műteremben, az alkotás helyszínén játszódik.

A könyv rengeteg humorral és játékossággal próbál arra csábítani, hogy belevesszünk a különböző stílusokba, részletekbe, és ezáltal ismerjük meg az irányzatokat, a technikákat, egy-egy korszak látásmódját, az alkotás módjának változó metódusát.

Mindeközben azt is megfigyelhetjük, az idők során hogyan változott az emberek környezete: min ültek, mivel világítottak, milyen hangszereken játszottak. A képeken, melyek mindig az adott kor stílusában készültek, megkereshetjük kísérőnket, sőt néhány oda nem illő elemet is.
Kalandra fel!

Díj
Szép Magyar Könyv Az Év Illusztrátora 2023, Grela Alexandra
HUBBY Az Év Illusztrátora 2023, Grela Alexandra
HUBBY Diákzsűri Az Év Illusztrátora 2023, Grela Alexandra

Minden korosztálynak

Illusztrálta

Grela Alexandra

Kötés

cérnafűzött, keménytábla

Megjelenés

2022 tél

Méret

240×335

Oldalszám

90

Szerkesztette

Csányi Dóra

ISBN

978-615-6472-06-9

Foreign Rights

Csimota sells rights throughout the world.

If you are interested in publishing one of our books/series or wish to receive further information you can contact: Dóra Csányi dora[at]csimota.hu

Részletes tartalomjegyzék

  1. Altamira – MÁGIKUS MŰVÉSZET – A művészet kezdete, amikor a művész varázsló, pap, a művészet pedig mágikus eszköz. Az alkotók természetben található eszközöket, földfestékeket használnak.

  2. Egyiptom – MONUMENTÁLIS SZOBRÁSZAT – A képzőművészet és építészet egységben jelenik meg, a festmény és szobor egyaránt az uralkodó és az istenek dicsőítését szolgálja. A monumentális szobrászat és falfestészet technikájának bemutatása.

  3. Görög művészet – FAZEKAS MŰHELY – A vörös és fekete alakos vázákon az Olimpia sportágai jelennek meg, érzékeltetve az emberábrázolás, mozgásábrázolás újszerű elevenségét. Az olimpiai sportágak és a fazekasság és vázadekoráció technikájának bemutatása.

  4. Római művészet – MOZAIK KÉSZÍTÉSE – Egy római villába látogatunk, ahol éppen padlómozaikot raknak, a jól ismert „felsöpretlen padló” motívumot. Mozaik technikájának bemutatása, a római művészet illuzionisztikus törekvéseinek érzékeltetése, római lakoma és gyermekjátékok bemutatása.

  5. Kolostor scriptorium – KÓDEX FESTÉSZET – Nagy Károly korában vagyunk egy kódex festő műhelyben. A kódex készítés mint közösségi alkotás jelenik meg. Munkamegosztás: van aki iniciálét rajzol, más festi vagy aranyozza a lapokat. Közösségi, szakrális célú és anonim alkotás.

  6. Leonardo – TUDÓS FESTŐ – Most először lép színre az alkotó személyiség, aki már nem csak festő, hanem természettudós, a reneszánsz „pictor doctus” megtestesítője. Leonardo műtermében találmányai között jelenik meg, köztük ott van éppen készülő Robot lovag. Látogatói között megjelenik az uralkodó és a Hermelines hölgy.

  7. Dürer – GRAFIKUS – 1500 körül megjelenik a nyomtatott kép és a művészi grafika. Dürer nürnbergi műtermében a fametszés eszközeivel dolgozik, és megjelenik az általa kitalált, perspektíva rajzolását segítő eszköz is. Állatokat rajzol, ami jelzi a természet újszerűen pontos megfigyelésére irányuló törekvést is.

  8. Velazquez – UDVARI FESTŐ – Az udvari festő típusának bemutatása, aki megélhetését és feladatait az uralkodótól és családjától kapja. Velazquez a Las Meninas festése közben jelenik meg, a fali tükörben áll össze a kép kompozíciója, utalva a mű értelmezésében oly fontos tükörre. A háttérben Picasso Las Meninas parafrázisa tűnik fel.

  9. Hokuszai – A TÁVOL-KELETI MŰVÉSZ – az alkotás nyugatitól eltérő miliője, földön ülve rajzol, a nyomtatott grafika sajátos eszközeivel körülvéve, a falon a Nagy hullám nyomataival.

  10. Vermeer – OPTIKAI ESZKÖZHASZNÁLAT – Vermeer műtermében éppen híres festészet allegóriája készül, mellett megjelenik a camera obscura, amelyet gyakran alkalmazott művei nagyfokú realizmusához. Odakint jellegzetes németalföldi életkép tárul fel, korcsolyázókkal.

  11. Akadémia – MŰVÉSZETOKTATÁS, AKADÉMIZMUS – Egy 19. századi művészeti akadémia műtermébe látogatunk, a közös műtermi munka középpontjában az emberi test tanulmányozása áll, körben antik szobrászati mintaképek. Férfiak és nők szigorúan elválasztva dolgoznak, csak férfi vagy női aktokat festve.

  12. Monet – ALKOTÁS A SZABADBAN – Az impresszionista művészek műterme a szabad természet: Monet csónak-műtermében dolgozik, a parton Seurat alakjai pihennek, az előtérben Gauguin és Van Gogh tűnik fel.

  13. Gauguin – EGZOTIKUS VILÁGOK – Gauguin Tahitin jelenik meg a maga által épített kunyhóban, a modern művészek új érzékenységgel fordulnak a távoli, archaikus kultúrák inspirációi felé.

  14. Vámos Rousseau – ÁLOM ÉS VALÓSÁG TALÁLKOZÁSA – Műtermében életre kelnek az álmai, álom és valóság határai elmosódnak, a festészet a képzelet kiteljesítésének terepe lesz.

  15. Csontváry Kosztka Tivadar – éppen elkészül a hatalmas Taorminával, kitárja az ajtót és bemutatja az ámuló helybelieknek

  16. Picasso – A FORMA VÁLASZTHATÓ – Picasso alakjában a stílusokkal szabadon kísérletező művész jelenik meg, körbe veszik múzsái, kereskedői, mecénásai, képein pedig megannyi formabontó látásmód tobzódik.

  17. Csontváry Kosztka Tivadar A TERMÉSZET LÁTOMÁSA – Csontváry éppen bemutatja Olaszországban az elkészült hatalmas Taormina című képét, ami óriási léptékével és erős színeivel lenyűgözi a beözönlő helybelieket. Az előtérbe megjelenik selyemhernyó tenyészete és saját maga által kevert festékei.

  18. Frida Kahlo MÁSSÁG ÉS NŐMŰVÉSZET – Frida Kahlo felvállalja másságát, női identitását, betegségét, dél-amerikai származását teremt külön világot. Éppen önarcképe festése közben jelenik meg, kerekes székében és ágyban fekve.

  19. Moholy-Nagy László – A DESIGNER MŰVÉSZ – Moholy-Nagy László révén megelevenedik a Bauhaus műterme, ami inkább mérnöki tervező műhely, az ipari termelés céljához igazított művészet otthona, ahol Moholy éppen a Fény-tér modulátort mutatja be, a háttérben közösen dolgozó hallgatókkal, az előtérben Oscar Schlemmer bábjaival.

  20. Jackson Pollock A MŰTEREM AZ AKCIÓ SZÍNTERE – Pollock mint akcióművész több alakban is feltűnik a műteremben, a padlóra fektetett vászon fölött munkálkodva. Dripping painting és absztrakció.

  21. Kurt Schwitters – A MŰTEREM MINT ALKOTÁS – Schwitter Merz-művészetét kiterjesztette műtermére is, dadaista tárgykollázsai benőtték a szobák tereit. Dadaizmus, tárgykollázs.

  22. Louise Bourgois – A TUDATALATTI FELSZABADÍTÁSA – A művésznő gyermekkori traumáit dolgozta fel a pókok alakjaiban, amelyek különfél anyagokból és formákban behálózták műtermét. Tárgyalkotás és installáció.

  23. Andy Warhol – MŰTEREM MINT GYÁR – Warhol Factory-ja provokatív módon a fetisizált egyedi műtárggyal szemben a sorozatgyártott szitanyomatot helyezi, kiiktatva a művész egyediségének kéznyomát a színes virágokat ábrázoló nyomatokból. Szitanyomás technikája.

  24. Niki de Sain Phalle – MODERN KÖZTÉRI SZOBRÁSZAT – A művésznő kertjében készülnek a színpompás, ugráló szobrai, csupa életöröm és derű, amelyek a köztereken mindennapjaink részévé lesznek.

  25. Banksy – A MŰTEREM AZ UTCA – Bansky anonim művészete a street art jellegzetes képviselője, színtere a nagyvárosi utca, képviselője pedig gerilla akciókkal torpedózza a kapitalista művészeti piac intézményrendszerét.