Hogyan tegyük még izgalmasabbá a meseolvasást? II.-5 állatos Papírszínház-mese télre

2016. december 4., vasárnap, sanya

Múltheti írásunkban Papírszínház-Módszertani kézikönyvünkből vett példákkal mutattuk be, miként is tehetjük még színesebbé, izgalmasabbá a meseolvasást. Ezen a héten további öt, állatos Papírszínház-meséhez kapcsolódóan olvashattok újabb tippeket, mind-mind mesére szabva!

1. Miről beszélgetnek vajon?

„Nevetnek ajtót tárva Rózsák közt odakinn.
Miről beszélgetnek ott A szép színes állatok?”

mirol_beszelgetnek_vajon

Ráhangolódásként kezdhetjük a különböző állathangok utánzásával és azonosításával. A csukott keretnél először megkérdezzük a gyerekeket, hogy milyen állatokat kedvelnek, és a válaszokat állathangok utánzásával vagy az állatok mozgásának imitálásával kérjük tőlük. A versben szereplő állatok élőhelyeire vonatkozó találós kérdésekkel vezetjük át a beszélgetést a vershez, majd kinyitjuk a keretet, és megmutatjuk a versillusztráció első (címadó) képét. Találgatásba kezdünk arról, vajon miről beszélgetnek ezek a színes állatok. (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 64. old.)

Maurice Carême verse, Dorothée Duntze illusztrációival 3 nyelven; németül, franciául és magyarul is olvasható.

2. A kis kakas gyémánt félkrajcárja

„De a török császár erővel is elvette tőle,
hazavitte, betette a kincseskamarájába.
A kis kakas megharagudott, felszállott a kerítés tetejére, elkezdett kiabálni:
– Kukurikú, török császár, add vissza a gyémánt félkrajcárom!”

akiskakasgyemantfelkrajcarja_02

A magyar népmesét Arany László feldolgozásában olvashatjuk, Nagy Norbert illusztrációival. A mese angol nyelven is olvasható, a nyelvi fordulatok fordításáról korábban Baczoni Márkkal beszélgettünk.

A mese előtt, belépéskor mindenki kap egy krajcárt. Egy gyerek csak egy félbevágott krajcárt kap. Matematikai játékokat játszhatunk – Vásárolni megyek, egy almát két krajcárért, egy banánt egy és fél krajcárért, egy körtét egy krajcárért árulnak. Hány krajcárra lesz szükségünk? Hozzatok ki nekem annyi krajcárt. Fontos, hogy a fél krajcár is elő- kerüljön, mert ez vezeti fel a mese címét. – Tudtok-e olyan mesét, aminek a címében szerepel a fél krajcár szó? (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 50. old.)

A játékhoz szükséges krajcárokat le is tudjátok tölteni!

3. Az aranyhalacska

„Láss csudát, mit nem ad cserébe a tenger! Háló boga közé kis hal gabalyodott!
No de miféle hal? Tán ebihal az ott? Ugyan, dehogy, bizony aranyhalat fogott!”

arany03

Ki ne ismerné az Alekszandr Szergejevics Puskin feldolgozásában is megjelent mesét a szegény halászról, aki hatalmas szerencséjére kifogja az aranyhalat és bármit kívánhat? A történetet Florence Jenner-Metz írta a Puskin-féle feldolgozást alapul véve.

A mese előtt, attól függően, hogy mennyi helyünk van, több variáció is elképzelhető. A forgószél lehet a saját hangunk, vagy lejátszott zene, esetleg a szél igazi, rögzített hangja. Kis helyet igényel: bekapcsoljuk a zenelejátszót, és amikor csend van, akkor tesz le bennünket a szél. Ilyenkor leülünk a székre vagy leguggolunk. Amikor megszólal a zene, felállunk. Több hely szükséges: amikor felkap a szél, felállunk a székről vagy guggolásból és körbe-körbe forgunk, s amikor letesz a szél, hirtelen leülünk a székre vagy leguggolunk. (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 53. old.)

A mesében szereplő aranyhalacskát otthon is meg tudjátok hajtogatni, vagy éppenséggel színezni! :)

4. A brémai muzsikusok

„Volt a világos világon egy szamár, szegény egész életét azzal töltötte, hogy órmotlan zsákokat cipelt-cűgölt a hátán és felkaptatott velük valamelyik dombra, aztán pedig lecaplatott velük az ellenkező irányban. Egész nap csak a zsákok, a zsákok…”

brema02

A Grimm-testvérek meséjét Takács Mari illusztrálta. A videóra kattintva akár meg is hallgathatjátokaz ő előadásában!

Ráhangolódásképpen a következő kérdéseket tehetjük fel:

– Ki milyen háziállatot ismer?
– Hogy néznek ki ezek a háziállatok, milyen hangot adnak?

Megbeszéljük, milyen állatok kerülnek elő a mesében, csoportra osztjuk a gyerekeket, ki melyik állat szeretne lenni. (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 150. old.)

A játékhoz tartozó szerepkártyák honlapunkon elérhetőek.

De akár papírzacskóra ragasztható sablonokat is letölthettek! A sablonokat ki is színezhetitek, a füleket ráragaszthatjátok, ha pedig még mindig tombol bennetek az alkotókedv, ujjbábokat is hajtogathattok, sőt akár még fejdíszt is készíthettek!

5. A három kismalac

„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kedves, szorgos koca. Egy szép napon ráébredt, hogy mindhárom kismalaca felnőtt, és nem férnek már el a házukban. Ezért útnak indította őket, hadd boldoguljanak most már egyedül a nagyvilágban.Az első malacka az úton jó nagy kupac szalmát, a második nagy kupac rőzsét, a harmadik egy halom mészkövet talált. Neki is láttak hát az építkezésnek.”

A mesét ezúttal Pap Kata feldolgozásában és illusztrációival olvashatjuk. A 3 kismalac kalandjai tányéron eljátszva elevenednek meg. A mese készítésének kulisszatitkairól egy korábbi interjúban is mesélt nekünk.

A gyerekek kezébe különböző anyagú tárgyakat adunk (szalma, rőzse, mészkő). Beszélgetünk tartósságukról. érdekes lehet, ha egy letakart lepedő alól kell kihúzniuk a tárgyakat úgy, hogy megtippelik, hogy milyen anyagból készült. (Papírszínház-Módszertani kézikönyv, 45. old.)

A mesében szereplő házikókat kivághatod és ki is színezheted.

Vissza

Facebook
Kiemelt bejegyzés
Archívum